خرید نردبان کابل

نردبان کابل

نردبان کابل یکی از مقرون به صرفه‌ترین راهکارها جهت ایمن سازی، سازمان دهی و مدیریت سیم کشی ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و… است. با مقاومت بالایی که به لحاظ ساختاری دارد وسیله‌ای بسیار مناسب برای حفظ و نگهداری از کابل‌های برق می‌باشد. این سازه از نظر متریال، ابعاد، شکل ظاهری و… بسیار متنوع است تا متناسب با نیاز و نوع کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد. این که نردبان کابل دقیقا چیست، چه و یژگی و کاربردی دارد موضوعی است که در این مطلب قصد داریم به طور مفصل در مورد آن صحبت نماییم. لطفا تا انت‌ها ما را همراهی بفرمایید. این وسیله از نظر ساختاری یک سیستم فلزی و یا غیر فلزی است که موجب انتقال و هدایت سیم کشی و کابل کشی در مسیرهای مد نظر می‌گردد.

در زمان‌های نه چندان دور برای هدایت سیم کشی‌های یک ساختمان لوله‌ها و کاندوئیت‌ها را به کار می‌بردند که با معایبی همچون مقاومت پایین و پوسیدگی سریع همراه بودند. اما امروزه نردبان کابل با قرار گیری در مسیر سیم کشی‌ها توانسته جایگزینی مناسب برای نگهداری، محافظت و مدیریت هر چه بهتر کابل باشد. این وسیله را می‌توان به صورت افقی، عمودی و زوایه‌دار نصب کرد. این وسیله علاوه بر این که دسترسی آسانی را برای کابل‌ها و سیم‌ها فراهم می‌آورد موجب ایجاد ظاهری زیبا و مرتب نیز می‌گردد.

نردبان برای این که بتواند به درستی وظیفه خود را در انتقال و هدایت کابل و سیم انجام دهد به یکسری اتصالات و رابط نیاز دارد. اتصالات در اشکال متنوعی در بازار وجود دارد که از مهمترین و پرمصرف‌ترین آن‌ها می‌توان اشاره‌ای به زانوی داخلی و خارجی، سه راهی، چهار راهی، رابط، تبدیل، پیچ و مهره کله قارچی نمود. از این رو متناسب با نوع کاربری می‌توانند به شکل موثری اتصال با نردبان کابل ایجاد نمایند.

مشخصات فنی نردبان کابل برق

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

برای خرید سینی کابل با کیفیت عالی، کافیست با ما تماس بگیرید.

☎️ 021-33910646


مشخصات فنی نردبان کابل

نردبان کابل از نظر ساختاری به گونه‌ای طراحی شده است که به خوبی می‌تواند جریان هوا را عبور دهد از این رو بهترین راهکار برای خنک کردن کابل‌ها و جلوگیری از خطراتی همچون آتش سوزی است. از نظر سایز و ابعاد تنوع زیادی دارد تا متناسب با نوع نیاز و کاربری مورد استفاده قرار بگیرند. پله‌هایی که در نردبان موجود هستند با فاصله از یکدیگر معمولا ۲۵ سانتیمتر ساخته می‌شوند که البته بنا به درخواست و نیاز مشتریان قابل تغییر نیز می‌باشند. شاخه‌ها معمولا به صورت ۲ الی ۳ متری هستند. این وسیله به لحاظ شکل ظاهری، طرحی مبنی بر نردبان دارد، دارای چند ریل جانبی و یا پله‌های متصل به ستون است. از این رو به همین نام یعنی نردبان کابل خوانده می‌شود. همچنین دارای رینگ‌های سوراخ‌دار می‌باشد تا بتوان به راحتی سیم و یا کابل را بر روی نردبان وصل نمود.

وزن نردبان کابل

یکی از مشخصات فنی نردبان کابل، وزن است که در هنگام خرید بایستی مورد توجه قرار بگیرد. وزن این نوع از تجهیزات، روی خط وسط بدنه نردبان به صورت استاتیک قرار دارد که بر حسب کیلوگرم محاسبه می‌گردد. وزن نردبان متاثر از آیتم‌های مختلفی همچون جنس، قطر، ضخامت ورق درب ورق، عرض ورق، طول ورق، فاصله بین پله‌های نردبان، ارتفاع ورق و… می‌باشد. هر چه که عرض نردبان بیشتر باشد این بدین معنی است که تعداد کابل‌های بیشتری هم می‌توان درون آن قرار داد. در نتیجه سنگین وزن‌تر هم خواهد بود. نردبان‌هایی که وزن بیشتری دارند از قدرت تحمل بار بیشتری هم برخوردار هستند از این رو برای کاربری‌های صنعتی بسیار مناسب می‌باشند.

کاربرد نردبان کابل

این سازه علاوه بر نقش مهمی که در هدایت هر چه بهتر کابل کشی ایفا می‌کند در جلوگیری از حوادث خطرناک نیز بسیار تاثیر گذار است. برخی از کابل‌ها به هنگام عبور از یک میسری، حرارت بالایی تولید می‌کنند که در برخی موارد حرارت ایجاد شده می‌تواند به روکش سیم و کابل‌ها آسیب وارد نماید و با خطرات بی‌شماری همراه باشد. کابل‌ها وقتی بر روی نردبان قرار می‌گیرند به دلیل ساختار خاص این وسیله، تبادل حرارتی مناسبی شکل می‌گیرد. پس دارا بودن تهویه خوب موجب شده تا احتمال آتش سوزی و خطر برق گرفتگی به پایین‌ترین درصد برسد. به دلیل انتقال سریع و محافظت از کابل‌ها از کاربرد بالایی در مکان‌های تجاری، ساختمان‌های بزرگ، پاساژها، سوله‌ها، انبارها، کارخانجات، تاسیسات نفت و گاز و… برخوردار است.

ساپورت نردبان کابل 

ساپورت نردبان کابل یکی از تجهیزات لازم و ضروری جهت نصب و نگهداری نردبان های کابل بوده که این تجهیزات به گونه ای طراحی می شوند تا بتوان از آن ها برای نصب هر گونه نردبان کابل بهره گیری نمود. این گونه تجهیزات قابلیت نصب به صورت دیواری و آویز به سقف را دارا هستند به همین منظور می توان از آن ها برای هر موقعیت و مکانی بهره گیری نمود. ساپورت نردبان کابل باید از ایمنی و استحکام کافی برخوردار باشد به این علت که نقش کلیدی و اساسی را در نصب نردبان های کابل ایفا می کند.

معمولا جنس ساخت این گونه تجهیزات از ورق گالوانیزه انتخاب می شود به این دلیل که علاوه بر استقامت کافی باید در برابر مواردی همچون خوردگی و رطوبت مقاوم باشد.این موضوع باعث شده تا این تجهیزات به عنوان یکی از گزینه های مناسب جهت استفاده در محیط های شرجی و مرطوب به شمار آید. میزان ضخامت ساپورت های نردبان کابل باید بر اساس وزن و مقدار بار موجود انتخاب گردد که این موضوع یکی از دلایل اصلی نحوه قیمت گذاری در این تجهیزات است. امروزه شرکت های زیادی در زمینه طراحی و ساخت ساپورت های مناسب جهت نردبان های کابل فعالیت می کنند که این موضوع به نوعی سبب تنوع گوناگون این محصول در بازار شده است.

کاربرد نردبان کابل

سه راهی نردبان کابل 

سه راهی نردبان کابل یکی دیگر از تجهیزات لازم و ضروری جهت استفاده از نردبان های کابل می باشد که نحوه کار آن مانند یک سه راهی می باشد. کاربرد این گونه تجهیزات زمانی بوده که نیاز باشد تا مسیر سیم کشی به بخش های مختلف تغییر داده شود که این موضوع در بحث کابل کشی به عنوان یکی از موارد مهم به شمار می رود. سه راهی نردبان های کابل معمولا از جنس فولاد گالوانیزه طراحی و ساخته می شوند که این خود یکی از دلایل دوام و پایداری این تجهیزات می باشد. استفاده از روکش گالوانیزه با توجه به خاصیتی که دارد مانع از زنگ زدگی و فرسایش سه راهی در مدت زمان طولانی خواهد شد.

در بحث کابل کشی گاهی اوقات ممکن است شرایطی به وجود آید که نیاز باشد تا کابل ها مسیر های متفاوتی را طی نمایند که در این زمان استفاده از تجهیزاتی نظیر سه راهی برای نردبان های کابل به امری ضروری تبدیل می شود. با استفاده از سه راهی نردبان کابل به راحتی می توان مسیر های کابل های مختلف را از یکدیگر جدا نمود که این موضوع باعث استقبال بی نظیر شرکت ها و واحد های صنعتی از این گونه تجهیزات شده است. در حال حاضر شرکت های مختلفی در زمینه طراحی و ساخت سه راهی های نردبان کابل فعالیت می کنند که این موضوع باعث پدید آمدن تنوع زیاد این محصول در بازار شده است.

نگهدارنده نردبان کابل

نگهدارنده نردبان کابل (Cable ladder support) همانطور که از نامش مشخص است، سیستمی است که برای نگهداری از نردبان کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله از ورق فولادی فابریک یا گرم ساخته شده است و در سیستم‌های کابل‌کشی کارخانجات صنایع مختلف از جمله صنایع پتروشیمی، نفت، گاز، دارویی، شیمیایی و نیروگاهی کاربرد مناسب و خوبی دارند. علت آن را در واقع می‌توان مقاومت بالای نگهدارنده نردبان کابل در برابر رطوبت، زنگ‌زدگی و محیط‌های شرجی دانست. از یک دستگاه تمام اتوماتیک تحت عنوان سی ان سی با عرض دو متر، برای پانچ و ثابت کردن نگهدارنده نردبان کابل سقفی به کار گرفته می‌شود، در صورتی که دستگاه نیمه اتوماتیک خم برای خمکاری نردبان کابل کاربرد دارد.

ورق گالوانیزه گرم و یا ورق گالوانیزه سرد با ضخامت ۰.۸ میلی‌متر تا ۲.۵ میلی‌متر برای تولید نگهدارنده نردبان کابل سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرایط نصب نگهدارنده نردبان کابل از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در زمان انتخاب آن مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال باید وزن نردبان و کابل‌ها در صورتی که قصد آویز کردن نگه‌دارنده از سقف را داشته باشیم، باید در نظر گرفت. تولید نگهدارنده‌های سقفی به طول ۱ متری بوده و نصب آن‌ها به کمک رادهای گالوانیزه تمام رزوه یا ساپورت‌های آویز از سقف که دارای رول بوت انکربولت هستند، انجام می‌شود.

نصب ساپورت‌های سقفی در فاصله‌های مختلف با در نظر گرفتن وزن کابل صورت می‌گیرد. ساپورت‌های سقفی به طور معمول از گالوانیزه گرم با ضخامت ۲ میلی‌متر و با عرض ۴۱ در ۴۱ میلی‌متر ساخته می‌شوند و با استفاده از دو عدد راد تمام رزوه گالوانیزه و به عرض نردبان برش خورده آویزان به سقف خواهند شد. در برخی نقاط در دسترس اطراف نردبان کابل برای مثال دیوار و یا هر قسمت محکم به عنوان ساپورت کمکی می‌توان از پایه ساپورت‌های دیواری استفاده کرد.

انواع نردبان کابل

در ادامه مطلب به توضیح سه مدل از انواع نردبان کابل پرداخته‌ایم:

نردبان کابل آلومینیومی

لدر کابل یکی از گزینه های مناسب جهت نگهداری سیم ها و کابل های موجود در محیط های صنعتی می باشد که در حال حاضر استفاده از نمونه آلومینیومی آن به علت مزایایی که دارد مورد استقبال بسیاری از شرکت ها و واحد های صنعتی قرار گرفته است. لدر کابل آلومینیومی یکی از نمونه های موجود در زمینه این گونه وسایل و تجهیزات بوده که از آن به علت وزن سبک و کیفیت خوبی که دارد در بسیاری از محیط های صنعتی بهره گیری می شود. در طراحی لدر کابل های آلومینیومی معمولا از دو ریل جانبی استفاده می شود که این موضوع باعث شده تا بتوان به سادگی از آن جهت حفاظت و نگهداری از کابل ها بهره گیری نمود.

نردبان‌کابل آلومینیومی از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند که علاوه بر این موضوع بهره گیری از آن می تواند سرعت انجام فرآیند کابل کشی را افزایش دهد. در زمان نه چندان دور از روش های مختلفی برای نگهداری و محافظت از کابل های موجود در واحد های صنعتی استفاده می گردید که بهره گیری از این روش ها به علت معایب و گاها هزینه های زیادی که داشتند به مرور زمان حذف شده است. امروزه استفاده از تجهیزات نوین و جدیدی همچون لدر کابل جایگزین روش های قدیمی و منسوخ شده اند.

نردبان کابل آلومینیومی

نردبان کابل پلاستیکی

همان طور که اشاره نمودیم، نردبان کابل به لحاظ جنس نیز انواع مختلفی دارد. در حال حاضر دو نوع متریال پلاستیکی (کامپوزیتی) و فلزی از این وسیله در بازار موجود است. گرچه جنس فلزی مرسوم‌تر می‌باشد اما نردبان‌های پلاستیکی جدیدتر و به روزتر هستند. مدل پلاستیکی و یا همان کامپوزیتی به مدل GRP و FRP نیز شهرت دارند. در تولید این نردبان‌ها از الیاف مخصوصی استفاده شده که از مقاومت و استحکام بالایی در برابر فشارهای مکانیکی و هر گونه ضربه برخوردار هستند.

وجود الیاف در ساختار نردبان‌های پلاستیکی موجب شده تا در مقایسه با نمونه‌های فلزی بسیار سبکتر و جا به جایی آسان داشته باشند. همچنین مشکلاتی مانند زنگ زدگی و خوردگی هم به همراه ندارند. از دیگر ویژگی این قبیل از نردبان‌ها می‌توان به قابلیت شکل‌پذیری اشاره نمود. در مقایسه با نردبان‌های فلزی به راحتی تغییر شکل می‌دهند و در شعاع‌های کم نیز خم می‌شوند. از این رو برای مسیرهایی با دسترسی سخت گزینه‌ای بسیار مناسب هستند. نردبان کابل پلاستیکی در برابر نشتی جریان برق هم عایقی مناسب است. از این رو خطراتی همچون برق گرفتگی به همراه ندارند.

نردبان کابل گالوانیزه

یکی دیگر از نردبان کابل های موجود در بازار نمونه گالوانیزه آن است. طراحی نردبان کابل گالوانیزه به گونه ای صورت گرفته که بتوان به سادگی از آن جهت حفاظت از حجم بالایی از کابل های سنگین استفاده نمود. نردبان کابل گالوانیزه به علت جنس ساخت فوق العاده ای که دارند در برابر مواردی همچون رطوبت و خوردگی بسیار مقاوم هستند. این موضوع باعث شده تا از این گونه نردبان کابل به عنوان گزینه ای ایده آل جهت استفاده طولانی مدت نام برده شود. معمولا در محیط هایی که دمای کابل های موجود بنا به دلایلی بالا می رود و نیاز است تا کابل ها خنک شوند از نردبان های کابل گالوانیزه بهره گیری می شود.

به این علت که این گونه تجهیزات با توجه به جنس ساخت ویژه ای که دارند منجر به افزایش دمای کابل ها نشده و علاوه بر آن می توانند به سادگی شرایط لازم را برای خنک شدن کابل ها فراهم نمایند. به طور کلی نردبان کابل گالوانیزه از آن جا که در ساخت آن ها از ورقه های گالوانیزه کمتری استفاده می شود معمولا از قیمت مطلوبی برخوردار هستند و این موضوع باعث شده تا افراد و واحد های صنعتی به سمت استفاده از این گونه تجهیزات روی آورند.

اتصالات نردبان کابل

جهت سیم‌کشی مکان‌های گوناگون از نردبان کابل آلومینیومی استفاده می‌شود که مشخصات ویژه‌ای دارند. علت آن در واقع مربوط به نصب این نردبان‌ها است که به سادگی در محل در نظر گرفته شده قابل انجام نیست. از این رو اتصالات خاصی برای نردبان‌کشی کابل برق و اتصال نردبان کابل مورد نیاز است که در طراحی و تولید آن‌ها در انواع مختلفی انجام می‌گیرد. برای نصب نردبان کابل، از اتصالات تهیه شده با ورقه‌های گالوانیزه استفاده می‌شود که باعث جلوگیری از هر نوع آسیب به کابل‌های برق و دیگر تجهیزات می‌شود. برای اتصال یا پانچ اتصالات تولید شده برای نردبان کابل، دستگاهی به نام CNC به کار گرفته می‌شود. نردبان کابل آلومینیوم، استیل، فولادی و گالوانیزه از جمله نردبان کابل‌های تولید شده هستند که به بازار ارائه می‌شوند.

با توجه به حساسیت بالای سیم‌کشی و کابل‌کشی در مکان‌های مختلف، بنابراین برای محافظ و نگهداری از آن‌ها، تجهیزات خاصی را مورد استفاده قرار می‌دهند. در اصل به کار بردن اتصالات برای نردبان کابل آلومینیومی به خاطر ضرورت وجود آن‌ها جهت محافظت از سیم‌ها و کابل‌های موجود در محل مورد نظر است و برای پشتیبانی کابل‌های سنگین قرار گرفته در مسافت‌های طولانی، نردبان کابل را به کار می‌برند. از جمله مقاوم‌ترین و محکم‌ترین محصولات مورد استفاده برای محافظت از کابل‌ها، نردبان کابل را می‌توان نام برد که در صورت استفاده از اتصالات آن باید حتما مواردی را مورد توجه قرار داد.

می‌توان گفت که تجهیزاتی مثل زانویی نردبان کابل، ردیوسر نردبان کابل، رایزر نردبان کابل، سه راهی نردبان کابل، درپوش و موارد دیگر، از جمله اتصالات مهم مورد استفاده در نردبانهای کابل آلومینیومی به حساب می‌آیند که کاربرد آن‌ها ضرورت زیادی برای محافظت از نردبان کابل دارد. برق‌رسانی ساختمان، محیط‌های صنعتی و سیستم‌های مخابراتی برای محافظت کابل‌های برق روکش‌دار به عنوان رایج‌ترین کاربردهای نردبان کابل شناخته شده است.

بروزرسانی در تاریخ 1402/02/05