اتصالات لوله فولادی برق به طور کلی در سیستم محافظ کابل، در واقع مسیری را برای انتقال سیم و کابل به مکان های دیگر و همچنین محافظت از هادی های الکتریکی فراهم می کند. طراحی پلان جامع و کامل مرحله سیم و کابل کشی یکی از موارد مهم می باشد که طبق نقشه طراحی شده و با توجه به نیاز شما می توانید انواع اتصالات لوله فولادی برق را تهیه نمایید. معمولا سیم کشی یک سیستم بعد از ساخت آن است، بنابراین کاربرد اصلی انواع اتصالات لوله برق در این مرحله است.

اتصالات لوله فولادی برق

انواع اتصالات لوله فولادی برق 

لوله و اتصالات برق در انواع مختلفی تولید می شود. بسته به نوع لوله برق انتخاب شده، هر یک از آنها دارای خم ها و انشعاب های متفاوتی هستند. به همین دلیل برای اتصال به اتصالات مختلفی نیز نیاز دارند. زانویی، سه راهی، کراس اوور و بوشینگ مهمترین اتصالات لوله فلزی هستند که برای اتصال لوله ها به یکدیگر استفاده می شوند.

هادی ها از طریق اتصالات لوله فولادی به یکدیگر متصل می شوند. سیم کشی با لوله های فولادی معمولا به دو صورت سطحی و توکار انجام می شود که قابلیت نصب روی دیوار یا کف را دارد. هر یک از اتصالات لوله فولادی عملکرد متفاوتی دارد و برای هدف خاصی طراحی شده است. قبل از آشنایی با انواع اتصالات لوله فولادی، بهتر است ابتدا با انواع لوله های برق آشنا شوید و بدانید که لوله های برق چگونه به چند دسته تقسیم می شوند و هر کدام برای چه مواردی کاربرد دارند. زیرا برای انتخاب اتصالات مورد نیاز، دانستن اطلاعاتی مانند نوع لوله مورد استفاده، قطر آن و نوع لوله بسیار مهم است.

کاربرد انواع اتصالات لوله فولادی برق

☑️ بوش استیل گالوانیزه 

بوش قطعه ای فلزی است که درون آن نخی وجود دارد. بوش برای اتصال دو لوله برق استفاده می شود.

☑️ برس بوش

از این بوش برای اتصال لوله های فولادی گالوانیزه به جعبه اتصال یا جعبه کلید و پریزها استفاده می شود.

کاربرد انواع اتصالات لوله فولادی برق

☑️ درب سه طرفه 

از دروازه های سه طرفه برای اتصال لوله های فولادی برق در سه جهت مختلف برای گرفتن انشعاب و تغییر زاویه استفاده می شود. همچنین دارای درهای باز و بسته برای دسترسی به سیم و کابل می باشد.

☑️ سر بوش

سر بوش در خروجی لوله های برق نصب می شود تا از آسیب به کابل جلوگیری شود. در انتهای لوله که سیم ها و کابل ها خارج می شوند، امکان از بین رفتن عایق و آسیب دیدن سیم ها و کابل ها بسیار زیاد است، بنابراین برای جلوگیری از این آسیب از سر بوش استفاده می شود.

☑️ فیتینگ یا فیتکس 

اتصالات شامل دو قطعه نر و ماده است که به دو سر لوله برق فشار داده می شود. با این قطعه می توان لوله های استیل را به صورت نری و مادگی بر روی سایر قسمت ها نصب کرد.

☑️ کاندول

کاندول برای گرفتن چندین شاخه مختلف لوله فولادی نصب می شود. همچنین دارای درهای باز و بسته برای دسترسی به سیم و کابل می باشد. این قطعات از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند.

کاربرد اتصالات لوله فولادی برق

☑️ گیره تف

گیره تف برای بستن لوله های فولادی برق استفاده می شود.گیره تف برای نصب لوله های فولادی بر روی سقف یا دیوارها استفاده می شود.

☑️ درب زانویی

گاهی اوقات نیاز به تغییر جهت نصب لوله های فولادی است که در این مراحل بهترین گزینه برای نصب با استفاده از درب دار می باشد. درب این زانویی دسترسی به کابل های آسیب دیده را آسان می کند.

☑️ زانویی گرد

زانویی گرد برای اتصال لوله برق فولادی در مکان هایی که نیاز به زوایای 90 و 45 درجه است استفاده می شود.

☑️ تبدیل 

در مواقعی که در حین نصب لوله ها نیاز به تغییر اندازه لوله ها باشد، برای تغییر سایز باید از مبدل استفاده کرد.

☑️ جعبه تقسیم 

در مواردی که مسیر نصب دارای لوله های فولادی در اندازه های مختلف باشد از جعبه های اتصالی استفاده می شود. سوراخ های این جعبه ها نخ ندارند. برای اتصال لوله های داخل این جعبه ها معمولا از بوش های برس استفاده می شود. در اصل جعبه های اتصال به عنوان قطعاتی برای ایجاد شاخه های مختلف سیم اصلی و تقسیم آن در مسیرهای مختلف یا اندازه های مختلف شناخته می شوند.

مهره فلزی

☑️ مهره فلزی 

این قطعه فلزی است که چند ضلعی، گرد و دارای سوراخی است که پیچی از آن عبور می کند تا محکم تر بسته شود. مهره های فلزی معمولاً از فولاد، آهن یا فلزات دیگر ساخته می شوند، اما برای پیچ های پلاستیکی مهره ها نیز از پلاستیک ساخته می شوند.

☑️ غده لوله ای انعطاف پذیر

گلند لوله انعطاف پذیر برای اتصال لوله های برق و لوله های انعطاف پذیر به جعبه یا به یکدیگر استفاده می شود.

☑️ گلند کابل زرهی 

این نوع گلند در مدل های 2 تکه و 3 تکه موجود است که برای اتصال کابل های تقویت شده به جعبه های اتصال یا تابلوهای برق استفاده می شود. کابل گلند آرمورد از قطعات برنجی ساخته شده و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است.

☑️ نوک لوله فولادی برق 

نوک لوله فولادی برق قطعه ای است که انتهای آن رزوه می شود و برای اتصال انواع دیگر اتصالات با نخ مواد استفاده می شود. این یک نوع رابط بین دو اتصال است.

☑️ کلاهک پلاستیکی 

از این قطعه برای انسداد موقت عبور لوله های فولادی استفاده می شود. کلاهک ها معمولا از پلاستیک یا فولاد گالوانیزه ساخته می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *