تفاوت سینی کابل و نردبان کابل

سینی کابل و نردبان کابل از جمله مهمترین بخش های سیستم مدیریت سیم و کابل در صنعت ساختمان و پروژه های بزرگ مرتبط با آن به شمار می روند. استفاده از سینی کابل و نردبان کابل برای نظم دادن است و به دلیل عبور سیم ها و کابل ها از داخل این قسمت ها، نظارت دقیق میسر می شود.  اما تفاوت سینی کابل و نردبان کابل یا لدر کابل چیست؟ عمده تفاوت این دو در پشتیبانی از حجم کابل کشی و نحوه عبور سیم‌ها است. در ادامه با ما همراه باشید تا به درستی گزینه مدنظر پروژه خود را انتخاب نمایید.

سینی کابل

سینی کابل برای محافظت از سیم و کابل برق و شبکه، انتقال و هدایت آن‌ها در مسیرهای طراحی شده سیم‌کشی ساختمان استفاده می‌شود. نوع متریالی که در ساخت سینی کابل به کار می‌رود، روی دوام و پایداری آن تاثیر زیادی دارد. سینی کابل از جنس آهن، استیل یا پلاستیک تهیه می‌شود، البته اغلب جنس آهن با روکش گالوانیزه استفاده می‌شود. سینی کابل‌های از جنس ورق گالوانیزه در دو مدل سینی کابل گالوانیزه سرد و سینی گالوانیزه گرم ساخته می‌شوند‌. سینی کابل گالوانیزه سرد، به ترتیب با برش کاری سوراخ کاری و خم کردن ورق گالوانیزه فابریک تولید می‌شود. در صورتی که سینی کابل گالوانیزه گرم با برش، سوراخ کاری و خم کردن و وارد کردن ورق سیاه در وان اسید‌شویی و انجام عمل گالوانیزاسیون روی آن تولید می‌شود و پس از آماده شدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مکان‌های مسقف مثل پارکینگ‌ها و سوله‌ها از گالوانیزه فابریک و در مکان‌های روباز از آبکاری شده استفاده می‌شود. برای محافظت و جدا سازی کابل‌ها از هم و محافظت از آن‌ها در برابر حیوانات موذی مثل موش و همچنین دور از دسترس بودن کابل‌ها، سینی کابل فلزی را مورد استفاده قرار می‌دهند. سینی کابل یک مجموعه واحد هستند که اتصالات و بخش‌های مرتبط با آن یک ساختار سخت را تشکیل می‌دهند که مطابق استانداردهای NEC است. با رعایت تمام استانداردهای تعیین شده در یک سیستم سیم‌کشی اصولی، برای نگهداری و حفظ کابل و سیم‌ها و اینکه در آینده تعمیراتی که ممکن است لازم باشد، به راحتی و بدون مشکل انجام شود، تجهیزات و وسایل به صورت درست و اصولی باید مورد استفاده قرار گیرند. تجهیزات و اتصالات نقش اصلی را در کاربرد صحیح سینی کابل دارند. به این صورت که می‌توان مسیر سینی حمل کابل تغییر داد و حتی با وجود همسان نبودن سطح مقطع سینی‌ها، باعث اتصال دو سینی به هم می‌‌شود. از جمله این اتصالات می‌توان به زانویی و درب زانویی ۴۵ درجه و ۹۰ درجه، تبدیل و درب تبدیل چپ گرد، راست گرد و وسط، پیچ و مهره و واشر، سه راهی و چهار راهی عمودی و افقی، کاور کلمپ، نگه‌دارنده درب، زانویی و درب زانویی افقی و عمودی، دیوایدر سینی کابل یا جداکننده رابط از بغل بند و کف و کاهنده اشاره کرد.

تفاوت سینی کابل و نردبان کابل چیست؟

سینی کابل و نردبان کابل

برای سفارش و خرید سینی کابل روی لینک کلیک کنید.

نردبان کابل

نردبان کابل از دو ریل جانبی که به وسیله رینگ‌های مختلف یا واحدهای عرضی متصل شده‌‌، تشکیل شده است. این وسیله از اتصالات مختلف و بخش‌های طویل و مستقیم ساخته شده که برای تغییر مسیر سیم‌کشی یا سطوح به راحتی استفاده شده و اجزاء سازنده آن به هیچ گونه تغییری نیاز ندارند.  به طور کلی نردبان کابل یک محصول ساختار فلزی پیش ساخته و قوی است که جهت پشتیبانی از کابل‌ها به کار می‌رود و در مسافت‌های طولانی و عریض، قابلیت‌های بیشتری از خود نشان می‌دهد. بنابراین نصب آن در پروژه‌های که به توزیع کابل‌ها در حجم بالا و نیز حفظ ایمنی نیاز است و برای مدیران پروژه سرعت پیشرفت پروژه اهمیت زیادی دارد، توصیه می‌شود. طراحی سیستم‌های نردبان کابل به عنوان سیستم‌های اقتصادی و مدیریتی سیم‌کشی، برای محافظت و پشتیبانی از کابل و سیم‌های برق صورت می‌گیرد. به طور معمول نردبان‌های کابل را از گالوانیزه یا فولاد ملایم، آلومینیوم، فیبر تقویت شده پلاستیکی و فولاد ضد زنگ تهیه می‌شوند. ساختار این وسیله مزایای قابل توجهی در پشتیبانی از کابل‌ها در مقایسه با روش‌های دیگر سیم‌کشی را می‌تواند ارائه دهد. اتصالات فلزی از پیش ساخته نردبان کابل در مواقع کار در اطراف یک پروژه و یا در صورت نیاز به تغییر مسیر نردبان به شما کمک می‌کند. ابعاد مختلف نردبان کابل در طیف وسیعی از اتصالات عرضه می‌شود که اجازه چرخش، خم شدن، کاهش یا افزایش پهنا و عرض را به نردبان کابل می‌دهند. در محل نصب و اجرای پروژه، برای نظم بخشیدن و پشتیبانی کابل‌های خود، همیشه به یک نردبان کابل نیاز است، در صورت وجود اتصالات، کار کردن با آن‌ها آسان می‌شود. اتصالات نردبان کابل به طور استاندارد طول ۳ یا ۶ متر دارند. ارتفاع ریل نردبان، تعداد پیچ‌ مورد نیاز برای نصب را تعیین می‌کند. با توجه به متراژ و اندازه کابل، فاصله بین هر یک از پله‌های نردبان مشخص می‌شود که اغلب معمولا فاصله این کابل‌ها در سایز ۲۵ سانتی‌متر به تولید می‌رسند. می‌توان طیف وسیعی از اتصالات برای وصل کردن انشعابات دیگر به طول نردبان کابل مورد استفاده قرار داد. طراحی سیستم‌های نردبان کابل در سه سطح عملکردی آسان، متوسط و سنگین انجام شده است که امروزه برای برنامه‌های کاربردی مثل صنایع مدرن، صنایع سبک صنعتی و تاسیسات نفت و گاز در طیف وسیعی به کار می‌رود.

نردبان کابل

عبور سیم ها از داخل نردبان کابل

برای سفارش و خرید نردبان کابل روی لینک کلیک کنید.

تفاوت سینی کابل و نردبان کابل

چندین تفاوت اساسی میان نردبان کابل و سینی کابل وجود دارد و برای استفاده باید گزینه مناسب را انتخاب کنیم. به طور معمول برای پشتیبانی از حجم بالا یا کابل‌کشی سنگین، به خصوص اگر فاصله بین درپوش‌ها وجود داشته باشد. ترجیحا از نردبان‌های کابل استفاده خواهد شد. در صورتی که برای پشتیبانی از کابل با وزن سبک، لوله‌ها و ابزار دقیق معمولا سینی‌های کابل را مورد استفاده قرار می‌دهند. عمده‌ترین تفاوت میان سینی کابل و نردبان کابل، نحوه عبور سیم‌ها در آن‌ها است. سیم‌ها در سینی کابل به صورت افقی ولی در نردبان کابل به صورت عمودی عبور داده می‌شوند. مقاومت و استحکام نردبان کابل در تحمل بار زیاد در مقایسه با سینی کابل بیشتر است. اغلب در مراکز بزرگ مثل سوله‌ها و کارخانه‌ها و برای محافظت کابل‌های سنگین در مسافت‌های طولانی‌تر، نردبان کابل را به کار می‌برند. در صورت استفاده از هر یک از محصولات نردبان یا سینی کابل، هر میزان پشتیبانی که در نظر دارید را باید مشخص کنید نردبان و سینی کابل جزء مهمی از سیستم مدیریت کابل محسوب می‌شوند و محیط‌ هایی  که به نظم و آرایش سیم و کابل نیاز است، در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی بزرگ به کار گرفته می‌شود. امروزه سینی کابل به طور ویژه در صنعت الکتریکی به فراوانی کاربرد دارد. سیستم مدیریت سینی کابل در سبک‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود که برای حمل و نقل ایمنی سیم‌ها انجام می‌دهد و در صنعت ساختمان سازی برای نگه ‌‌داشتن سیم‌ها و کابل‌ها از آن استفاده می‌گردد. در بازار انواع متنوعی از آن مثل گالوانیزه و پی وی سی وجود دارد.

سخن آخر

در این مقاله به تفاوت سینی کابل و نردبان کابل به صورت کامل پرداخته شد. چنانچه برای پروژه خود قصد خرید دارید اما نمی دانید کدام یک مناسب پروژه شما است، خواندن این مقاله را از دست ندهید. به طور کلی تفاوت اساسی این دو در حجم کابل پشتیبانی، نحوه عبور سیم ها و مقاومت و تحمل بار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *